Ruch Światło-Życie – diecezja siedlecka
Aktualności

50 lat Domowego Kościoła – główne uroczystości na Jasnej Górze

9 września do Częstochowy wybrały się delegacje z każdego rejonu Domowego Kościoła z kraju i z za granicy. Również nasza diecezja i jej rejony wysłały liczną reprezentację. Celem podróży były obchody 50-lecia Domowego Kościoła zwołane w rocznicę pierwszych rekolekcji tej gałęzi Ruchu Światło-Życie, które odbyły się w 1973 roku w Krościenku.

Rejony z naszej diecezji do Częstochowy wybrały się autobusami i prywatnymi samochodami. Wszyscy po dłuższej lub krótszej podróży spotkaliśmy się przed godziną 10.00 w Dolinie Miłosierdzia w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia na zachodnim zboczu Jasnej Góry. Tam rozpoczęliśmy świętowanie od modlitwy dziękczynnej i wysłuchania świadectw.

Około godziny 11-stej wysłuchaliśmy konferencji bpa Wacława Śmigiela – Przewodniczącego Rady ds. Rodziny KEP. Powiedział on m.in. że miał doświadczenie pracy z kręgiem Domowego Kościoła. Jest to dla kapłana doświadczenie, które zostaje na całe życie. Podziękował za to całej naszej wspólnocie. Podziękował również za wszystko co robimy dla małżeństwa i rodziny. Przywołał sytuacje trudne, kiedy w mediach nieustannie mówiono o apostazji, o kryzysach różnego rodzaju. Dziennikarze pytali się: „ks. biskupie, a jak tam duszpasterstwo rodzin?” oczekując oczywiście przedstawienia tej czarnej wizji. Wówczas odpowiedział, że są pewne oznaki, jaskółki, a nawet Wielkie Znaki Nadziei w Kościele w Polsce, że małżeństwo i rodzina ma szanse, że jest na dobrej drodze i wskazywał właśnie na Domowy Kościół. Pomimo trudnej sytuacji wciąż powstają nowe kręgi i małżeństwa i rodziny pięknie realizują swoje powołanie. Rodzina jest najstarszą wspólnotą funkcjonującą we wszystkich kulturach. Papież Franciszek mówił, że najbardziej konkretne urzeczywistnienie Kościoła jest w parafii rozumianej jako rodzina rodzin. To w rodzinie rozwija się pierwszy Kościół i to rodzina kształtuje i wychowuje świętych. Zauważył on, że nasza uroczystość zbiega się w czasie z przyjęciem do grona błogosławionych rodziny Ulmów.

O 12.00 rozpoczął się czas dla siostry i brata. Był czas na spotkania, radość i wspólne posiłki. Po czasie odpoczynku spotkaliśmy się ponownie tym razem na Błoniach Jasnogórskich na uroczystej mszy świętej, którą odprawił w koncelebrze z przybyłymi kapłanami abp Wacław Depo – Metropolita Częstochowski, a homilię wygłosił bp Krzysztof Włodarczyk – Delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Ruchu Światło-Życie.

Na początku nawiązał do znaczenia słowa „jubileusz”, które oznacza okrzyk radości, cieszyć się, weselić, radośnie wykrzykiwać. Jubileusz to dobry czas, żeby zatrzymać się, spojrzeć wstecz, podsumować to co dobre, zauważyć to co się nie powiodło i z zebranym doświadczeniem wyruszyć w dalszą drogę i z odnowioną gorliwością świadczyć o Panu Bogu w życiu codziennym. Jeśli zapomnimy co Bóg zrobił dla nas to możemy przegrać życie nie tylko doczesne, ale nawet wieczne. Powiedział, że dziś wspominamy to co wydarzyło się w wakacje 1973 roku, kiedy to 51 rodzin odbyło swoje pierwsze rekolekcje Domowego Kościoła. Po tych rekolekcjach ks. Franciszek Blachnicki mówił, że oazy rodzin jawią się jako najbardziej rokująca nadzieja na przyszłość. Po 50 latach poświadczamy jak prorocze były to słowa. Podczas jubileuszu wspominamy przywileje, zobowiązania, szanse, które przynależą do formacji małżonków w Domowym Kościele. Ciągle są aktualne i niezbędne w rozwijaniu duchowości małżeńskiej w drodze do świętości, są naszym skarbem, który trzymamy, i z którego korzystamy. Pełna homilia jest dostępna w zapisie transmisji pod linkiem: Transmisja mszy o 14.30 z błoni jasnogórskich.

Na koniec mszy wszyscy zgromadzeni odczytaliśmy wspólnie Akt oddania Niepokalanej, Matce Kościoła po czym udzielono nam uroczystego błogosławieństwa.

Ostatnim punktem obchodów była poprowadzona przez członków Krucjaty Wyzwolenia Człowieka Droga Krzyżowa odprawiona na wałach Jasnej Góry. Podczas stacji były przedstawiane świadectwa związane z tematyką trzeźwości.

Zapraszamy do obejrzenia kilku zdjęć:

50-lecie DK, delegacja Diecezji Siedleckiej na Jasnej Górze, 9 września 2023 r.